Welke social media kanaal kiezen?

Er zijn veel social media kanalen. Er zijn genoeg kanalen om uit te kiezen, maar niet elk kanaal is geschikt. Elk kanaal heeft zijn mogelijkheden, maar ook zijn eigen groep volgers. Je kunt meerdere kanalen inzetten of slechts één kanaal inzetten. Maar welke kanaal is geschikt voor jou? 

Facebook 

Een groot social media kanaal is Facebook en staat nog steeds op nummer één ondanks dat het aantal bezoekers afneemt. Met name de oudere doelgroep zit op Facebook. De jongeren verkiezen tegenwoordig andere social media kanalen. 

Facebook is het perfecte kanaal om een community op te bouwen. Je bereikt makkelijk een grote groep mensen en kunt hen bewust maken van jouw bedrijf, product of dienst. Eigenlijk is Facebook geschikt voor vrijwel alle branches. 

YouTube

YouTube is zeker een social media kanaal die je niet mag vergeten. Het wordt ook wel gezien als de tweede zoekmachine naast Google. Het is een goede plek om vragen te stellen en oplossingen te krijgen voor problemen. Met name mannen maken gebruik van YouTube, maar liefst 71% is man. 

Met YouTube kun je ontzettend veel doen. Reviews van je producten, je team laten zien of informatieve filmpjes maken. En een mooie plek om samen te werken met influencers. YouTubers kunnen een trouwe fanbasis zijn als jij goede content maakt. 

Maar is dit geschikt voor jouw branche? Nou wel als je graag dingen wilt tonen en delen, zoals kledingstukken. Het is een mooie kanaal voor bedrijven in de mode, beauty, lifestyle, maar ook voor webshops. 

LinkedIn 

Het kanaal voor zakelijke doeleinden is natuurlijk LinkedIn. Wist je dat Nederland de meeste account heeft? Een mooie kans dus. Het grootste percentage gebruikers van LinkedIn is 20 tot 39 jaar. Daarop volgen de 40 tot 64 jarige. Ook zijn deze gebruikers veelal hoog opgeleid. 

LinkedIn is goed te gebruiken voor vacatures en het delen van zakelijke informatie en resultaten. Daarnaast kun je ook makkelijk management bereiken van andere organisaties. Maar wat post je op LinkedIn om een groot bereik te hebben? Nou, zakelijke vlogs, mijlpalen, updates en vacatures doen het goed. Het kanaal is vooral geschikt voor b2b, dienstverlening en marketing en communicatie.

Instagram 

Een populair kanaal onder jongeren is Instagram. Het merendeel van de gebruikers heeft een leeftijd tot 19 jaar. Daarop volgende gebruikers van 20 tot 39 jaar oud. Instagram is populairder onder vrouwen. 

Instagram is het kanaal voor de visuele vertaling van je bedrijf. Daarom is het ook zeer geschikt voor restaurants, kledingmerken, beautymerken, maar ook bedrijven in de branches gezondheid, interieur, design en kunst. 

Pinterest

Ook Pinterest is geschikt voor de visuele vertaling van jouw bedrijf. Het is geschikt voor marketingdoeleinden. Je bereikt vooral vrouwen tussen de 20 en 39 jaar oud. Het wordt vergelijkbaar gebruikt als YouTube. Inspiratie, tips & trics of een interessant artikel, dat vind je zeker op Pinterest. 

Je genereert makkelijk bezoekers door goede blogs, tips en inspiratie berichten. Net zoals Instagram is het bijzonder geschikt voor bedrijven in de branches, mode, beauty, lifestyle, reizen, kunst en hobby. 

Nu je iets meer weet over deze kanalen, kun je dus ook makkelijker kiezen. Welke doelgroep wil jij aanspreken? Kies het juiste kanaal en je vindt de doelgroep zeker.