Wat zijn de belangrijkste drijfveren van B2B Digital Transformatie

Wat zijn nou de voordelen om voor een b2b webwinkel te investeren in een digitale transforamtie. In dit artikel beschrijven wij drie voordelen waarom je momenteel een grote transitie ziet richting digitaal

Klantverwachting overtreffen

Uit onderzoek blijkt dat digitalisering een succesfactor is voor vele bedrijven die zich richtingen op b2b. Uit meerdere onderzoeken blijkt ook dat 50% van het aankoopproces al is voltooid als de beslisser contact opneemt met de groothandel. Klanten doen dus vooral hun onderzoek online, want daar is de informatie beschikbaar. In de meeste gevallen benaderen ze dus de groothandel als dat onderzoek is afgerond. Tegenwoordig verwacht de klant een goed behandeling. Zij zien in dat bol.com bijvoorbeeld binnen één dag kan leveren, daardoor verwachten ze ook dat jij hen dat levert. Het is dus belangrijk dat jij je klant een uitstekende digitale ervaring geeft, zodat ze niet weglopen. Bij een digitale ervaring kan je denken aan een goed werkende site, snelle levering en een goede klantenservice.

Winstgevendheid

Bedrijven staan veelal voor een grote uitdaging om hun bedrijf zo efficiënt mogelijk te schalen. Door digitalisering is dit goed mogelijk. Zo kan je door die goede website de klant beter informeren, zodat het operationele team deze taak niet hoeft uit te voeren. Het grote voordeel is dan ook dat digitalisering zorgt voor efficiëntie. Ook kunnen door middel van digitalisering gemakkelijk nieuwe markten betreden.

Snelheid

We wereld is nog steeds hard aan het globaliseren, zo neemt het aantal landen toe waar Engels de tweede voertaal wordt. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat er nog meer nieuwe markten ontstaan die jij webwinkel groothandel kan bereiken.

Verder moet je niet achterblijven met het digitaliseren van jouw bedrijf. Je snijdt jezelf in de vingers wanneer je dit niet doet. Je kan veel omzet en winst mislopen door te blijven vasthouden aan je huidige bedrijfsstructuur. Wees gewaarschuwd!