Wat is doelgroepsegmentatie en hoe bepaal je verschillende doelgroepen?

Er zijn weinig dingen zó belangrijk aan een online marketing campagne als de doelgroepanalyse. Als je niet weet wie je precies wilt bereiken met je campagne zul je niet ver komen, en vliegt je advertentiebudget erdoorheen zonder dat je er erg in hebt. Het is dus een van de eerste dingen waar een online marketing bureau mee start als je met ze gaat samenwerken. Een van de onderdelen van een doelgroepanalyse is de doelgroepsegmentatie. Deze is vooral belangrijk voor bedrijven en ondernemers die meerdere, verschillende producten of diensten aanbieden.

Wat is doelgroepsegmentatie?

Het is natuurlijk makkelijk als je slechts één product of dienst aanbiedt, met een hele heldere doelgroep. Je bepaalt dan gemakkelijk hoe je die aanspreekt, en overhaalt tot actie. Het wordt echter een ander verhaal als je een wat ruimer assortiment hebt en in feite meerdere doelgroepen aanspreekt. En dan komt de doelgroepsegmentatie om de hoek kijken! De doelgroep wordt dan in verschillende segmenten verdeeld, om zo content op maat te kunnen maken. Stel dat je bijvoorbeeld beautyproducten verkoopt. Een deel daarvan is gericht op jongeren, terwijl een andere lijn goed werkt tegen rimpels en dus een veel oudere doelgroep aanspreekt. Dit is het perfecte voorbeeld van wanneer je een doelgroepsegmentatie op zou moeten laten stellen. Wil je dat uitbesteden aan een expert? Klik hier voor meer informatie over hoe dat werkt.

Hoe spreek je de verschillende doelgroepen aan?

De belangrijkste reden dat het nodig is om verschillende segmenten in je doelgroep aan te brengen is dat je ze elk op een andere manier aanspreekt. De tone-of-voice is bijvoorbeeld anders, maar ook het kanaal dat je gebruikt dien je aan te passen aan de doelgroep. Vrouwen zijn bijvoorbeeld veel actiever op Pinterest dan mannen, en mannen zijn op hun beurt actiever op LinkedIn. Dit soort zaken neem je mee in je doelgroepsegmentatie. Daar staat dus niet alleen in hoe dit deel van je doelgroep er precies uitziet, maar ook waar (en op welke tijdstippen) deze actief zijn en hoe ze aangesproken horen te worden.

Zelf doen of uitbesteden?

Heb je een klein marketingbudget? Dan kun je proberen zelf je doelgroepsegmentatie te maken. Je komt een heel eind als je logisch nadenkt over wie jou producten nodig hebben en/of goed kunnen gebruiken. Wil je echter specifieke informatie over hoe je vervolgens deze doelgroep bereikt? Dan is het beter om deze klus uit te besteden aan een online marketeer. Deze weet namelijk alles van online marketing, en dus ook van hoe je de verschillende doelgroepen online het makkelijkst bereikt. Klik hier voor meer informatie over wat een online marketeer voor je kan doen, en hoe jouw bedrijf daar de vruchten van kan plukken.