Social media inzetten voor het generen van leads

Social media is een goed middel om potentiële klanten aan te trekken met jouw kennis. Je kunt bijvoorbeeld blogs delen en handige tools. Maar natuurlijk alle mensen up to date houden. Perfect om te communiceren met huidige klanten, maar ook om dus nieuwe klanten aan te trekken. 

The customer journey 

Elke klant doorloopt een reis. En daarbij kan social media in elke fase van deze reis worden ingezet, zolang het maar relevant is voor jouw doelgroep. De eerste fase van de customer journey is onderzoekend, maar wat voor social media berichten passen hierbij? 

Een social media bericht met; ‘wij verkopen dit’ is niet de beste manier om klanten aan te trekken. Verdiep je in jouw doelgroep. Kijk wat relevant is voor hen en creëer een experience die je wilt overbrengen. Vertel dus meer over jouw product en geef oplossingen voor de problemen die jouw doelgroep ervaart. 

De juiste doelgroep bereiken 

Maar net alleen goede content ben je er nog niet. Je moet natuurlijk wel jouw doelgroep bereiken. Wil je op een snelle manier veel nieuwe mensen bereiken? Dan kun je gebruik maken van social media advertising. Richt alle posts op jouw doelgroep. 

Maar adverteren kost natuurlijk geld en het kan zijn dat je beperkt budget hebt. Maak dan gebruik van je huidige volgers en je eigen medewerkers. Maak promotors van hen. Vraag je huidige klantenbestand om je te volgen en anderen uit te nodigen. 

Blijf wel kritisch, veel volgers die niet interacteren op social media zijn weinig waard. Je wilt natuurlijk bezoeken op je website, likes en shares ontvangen. 

Selecteren 

Het draait dus niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om de juiste mensen te bereiken. Selecteer dus ook de juiste kanalen en de juiste volgers. Met de juiste volgers wordt je content ook gedeeld.

De expert 

Content wordt gedeeld wanneer deze interessant is. Hoe groter jouw relevante publiek is, hoe dieper je in kunt gaan op allerlei zaken. Deze bezoekers moeten natuurlijk veranderen in een lead en vervolgens in een klant. Hoe je dat doet? 

Geef informatie waardoor een volger meer informatie wil. Doordat ze nu zelf ook actief op zoek gaan naar meer informatie, voelen ze interactie met jouw bedrijf. Dat geeft een goed gevoel. Zet je dus de juiste content in, die inspireert of informeert, activeert of amuseert. Dit is natuurlijk afhankelijk van jouw doel en jouw doelgroep. 

Dit kun je niet weigeren

Gebruik een aanbod dat ze niet kunnen weigeren. Denk aan een gratis consult of een sample. Ze weten inmiddels dat jij de expert bent, maar geef ze iets waar ze zeker geen nee tegen kunnen zeggen. 

Meten is weten 

Bekijk zeker welk post veel bereik heeft gehad en welke berichten leiden tot interactie. Meten is weten geldt ook voor social media. Hebben bepaalde berichten een positief effect? Maak vergelijkbare berichten en maak gebruik van je successen.