CRO: wat is dat?

De term CRO heb je ongetwijfeld al eens voorbij zien komen, zeker als je werkzaam bent bij een groot bedrijf. Ook als je er nog nooit van gehoord hebt, kan het handig zijn om meer over dit onderwerp te weten te komen, al helemaal als je een eigen bedrijf hebt. CRO staat voor conversie optimalisatie. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in en hoe ga je hiermee aan de slag? Hieronder vind je meer informatie.

Wat is CRO?

CRO, ook wel ‘conversie optimalisatie’, houdt in dat je de kans optimaliseert dat bezoekers van je website converteren. Dat wil zeggen dat ze een bepaalde actie uitvoeren waar jij als organiatie iets aan hebt. Wil je een geoptimaliseerde website, dan kun je hiervoor een online marketing bureau inschakelen zoals Brandfirm online marketing. Je kunt er ook voor kiezen om zelf aan de slag te gaan.

Wat zijn conversies?

Misschien vraag je je allereerst af wat conversies dan precies zijn. Het gaat daarbij om bepaalde actiepunten die een bezoeker van je website kan maken, zoals het aanmelden voor je nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte, een product afrekenen of het doorklikken naar een andere pagina op je website. Welke conversies belangrijk zijn voor jouw organisatie is afhankelijk van de doelen die je ervoor hebt opgesteld. 

Zo ga je met CRO aan de slag

Ga je zelf bezig met CRO, dan zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Het is bijvoorbeeld goed om de lay-out van je website eens onder de loep te nemen. Is de tekst wel goed leesbaar? Zijn de knoppen op je website wel opvallend genoeg en nodigen ze uit om door te klikken naar andere pagina’s? Bevat je site wel relevante afbeeldingen? Daarnaast is het goed om te experimenteren. Schotel groep A een andere pagina voor dan groep B en ontdek welke variant het beste converteert.