B2B content marketing: het ontbrekende stukje in de SEO-puzzel?

Klassieke zoekmachine marketing en optimalisatie via backlinks en trefwoordoptimalisatie loopt steeds meer tegen zijn grenzen aan. Contentmarketing wordt steeds vaker genoemd als het nieuwe zoekmachine marketing wondermiddel om de zichtbaarheid in zoekmachines te vergroten. Maar hoe succesvol zijn B2B-bedrijven die content marketing in dit opzicht echt gebruiken? En welke content formaten zijn het meest geschikt vanuit SEO en zoekmachine marketing perspectief?

In wezen wordt onder content marketing communicatie met klanten en prospects verstaan ​​zonder iets te verkopen. In plaats van reclame te maken voor producten of diensten, wordt er content gepubliceerd die de ontvanger meerwaarde biedt. Bij B2B-contentmarketing wordt voornamelijk voor dit doel informatieve en adviserende content gebruikt. Het doel is dat de ontvangers zich aangetrokken voelen tot de onderwerpen in hun eigen belang en dat de uitgeverij niet wordt gezien als verkoper, maar als expert of adviseur.

Distributie van content marketing in het B2B-segment

Om erachter te komen hoe succesvol B2B-bedrijven zijn met hun content marketing maatregelen vanuit het oogpunt van zoekmachine marketing, moesten ze eerst worden gevonden. Hiervoor werd rekening gehouden met de eerste 30 zoekresultaten voor 30 verschillende trefwoorden over het onderwerp Industrie 4.0 . Het is al aangetoond dat B2B-bedrijven ofwel heel weinig content marketing doen of slechts matig succesvol zijn met hun content marketing maatregelen: van de 900 geregistreerde websites bevatten slechts 72 websites content in de zin van de bovengenoemde B2B content marketing.

De voordelen van B2B-contentmarketing vanuit een SEO-perspectief

Om de SEO-effectiviteit van B2B-contentmarketingmaatregelen te kunnen beoordelen, hebben we de rankings van de gevonden B2B content marketingcontent vergeleken met de rankings van de andere content van B2B-bedrijven. Het resultaat: B2B-contentmarketingcontent ligt gemiddeld 3,08 plaatsen voor op B2B-advertentiecontent zoals productinformatie. B2B content marketing kan daarom de ranking van een B2B-bedrijf in Google aanzienlijk verbeteren en daarmee de zichtbaarheid vergroten.